СПЕШНА ПОМОЩ 0895 555 451
EN
VIP профилактика Online Резултати Училище за родители
Back to top hospitalsofiamed.bg

Как да се храним през пролетта, за да сме здрави

Пролетта е подходящ сезон за промяна в хранителния режим. През зимния период, поради повишените енергийни нужди и ниските температури, храната ни съдържа мното мазнини и протеини. Всичко това може да се промени със започване на новия сезон.

 

Плодовете и зеленчуците трябва да са задължителна част от нашето пролетно меню.


Зеленчуци в Бълария има напълно достатъчно, така че приемът им може да се увеличи. На следващо място идват плодовете, по възможност да не са много сладки, да са екологично чисти. После се нареждат млякото и млечните продукти, яйцата и ядките. Препоръчвам млечните храни да са по-нискомаслени. От месата е най-добре да се консумират риба, пилешко и пуешко месо. Ннезависимо от сезона, трябва сериозно да бъдат редуцирани мазнините и всички продукти, които съдържат кристална захар. Храни, като торти, шоколади, снаксове и майонези, трябва да се употребяват не ежедневно и в много ограничени количества.

 

Хранителният режим не трябва да изключва и зърнено-житните и бобовите храни, картофите и оризът, които са източник на полизахариди и засищат организма за по-дълъг период от време.

 

Фреш или плод


Напоследък фрешовете станаха изключително модерни, но е много по-добре да се изяде един плод, вместо да се изпият 200 мл. фреш. Фрешът е концентрат от няколко плода и в него се съдържа доста фруктоза. Докато с изяждането на един плод давате на организма си фруктоза, но и фибри. Фибрите дават чувство за засищане и чистят храносмилателния тракт.

 

Примерна диета за деня


Закуска – един малък сандвич с 30-50 грама кашкавал, филия пълнозърнест хляб и 200 мл айрян с нискомаслено кисело мляко.

 

Кафе и чай без захар могат да се консумират без проблем. Ако към кафето се добавя мляко е добре то да бъде в малко количество, нискомаслено.

 

Обяд – Телешко 100 гр и една голяма салата – краставици, репички, магданоз, зелена салата, зеле, моркови

 

Следобедна закуска – една чаша кисело мляко и един плод , например ябълка

 

Вечеря – зеленчукова салата и омлет

 

Пролетта е подходящото време за зареждане на организма с витамини. За срок от седмица – две могат да се приемат мултивитамини. Важна е и двигателната активност и приемът на повече течности – вода и чай.

 

Д-р Цветанка Терзиева, Началник Отделение по Ендокринология

УМБАЛ „Софиямед“