EN
Back to top hospitalsofiamed.bg

Как да се храни тийнейджърът?

Как да се храни тийнейджърът? Как да се храни тийнейджърът? Как да се храни тийнейджърът?
Как да се храни тийнейджърът?

Когато тръгнат на училище, някак неусетно децата променят своите вкусови предпочитания и хранителния си режим. С порастването това се наблюдава все по-ясно – от 5-кратното дневно хранене, характерно за ранната детска възраст, те обикновено преминават на 3-кратно или дори 2-кратно. Как да си обясним това и крие ли някакви рискове?


www.myteen.bg

15.7.2022

По темата разговаряме с д-р Елени Пападопулу, педиатър и детски гастроентеролог от „Софиямед“.

 

Когато имаме бебе или малко дете, спазваме определен хранителен режим, но когато децата ни пораснат храненето някак отива на по-заден план…. Какво трябва да знаем за храненето на детето тийнейджър?

Когато в едно семейство се появи бебе, родителите четат много книги и списания в помощ за отглеждането и храненето, като освен това ежемесечно посещават личния лекар и педиатър на детето, от когото вземат съвети за правилно хранене на бебето и малкото дете. Това води неминуемо до спазване на определен режим на хранене, старание за осигуряване на по-добра храна и грижи.

Когато детето порасне, особено когато достигне тийнейджърската възраст, родителите са се върнали в стандартния, активен работен живот, което понякога довежда до ограничено време за осигуряване на готвена, здравословна храна. От друга страна, натовареният и пълен със изисквания живот на тийнейджърите – училище, един или два допълнителни чужди езици, курсове, спорт и др., довежда до спасяване на „ситуацията“ с бързо хранене – дюнер, хамбургер и др.

Съответно изключително е важно хранителният режим и навиците, създадени в по-малка възраст, или поне част от тях, да останат и в тази тъй загадъчна и пълна с изненади възраст. Ако у дома има редовно плодове, ядки и зеленчуци има голяма вероятност и детето тийнейджър да продължи да ги консумира.

Ако трябва да обобщя, храненето на детето тийнейджър е толкова важно, колкото и на малкото дете. Трябва да полагаме усилия да осигуряваме здравословна и рационална храна на детето и да намалим  консумацията на джънкфууд.

Освен това през тийнейджърството често се променят хранителни навици – много често децата на тази възраст стават вегетарианци, ако виждат, че по този начин се хранят родителите или близък приятел. Това е възрастта, в която „как изглежда тялото ми“ заема важна роля в живота на юношата и това също, често променя режима и начина на хранене. Съответно ние като родители трябва да полагаме търпение и време, за да разговаряме с тях, да им обясним, какво е добро и с какво бързата храна или нездравословния режим на хранене вредят в дългосрочен план.

 

Наистина ли в тази възраст вкусовите предпочитания се променят?

Не, не се променят вкусовите предпочитания. На тази възраст се променят навиците и емоционалното състояние на детето, което води до промени в поведението и процеса на хранене. На децата по-често им се налага да се хранят извън дома, запознават се с различни от домашните вкусове и навици. Това води до често използване на изрази като: „това има странен вкус“; „тази храна е безвкусна“; „не готвиш вкусно“ и др.

Често навиците им се доближават все повече до тези на приятелите им, с които прекарват толкова много време заедно.

И още нещо – в стремежа ни да предоставим здравословна храна на юношите забравяме, че тя не трябва да е само полезна, но и привлекателна. С прилагането на трикове за разнообразяване на менюто можем да възвърнем отново интереса към здравословно и разнообразно хранене на децата и от тази възраст.

 

Тийнейджърът, с оглед на това, че се намира в период на засилен растеж, нуждае ли се от повече храна?

Да, на тази възраст децата растат и се развиват бързо, поради което се нуждаят от повече енергия, съответно и храна. Апетитът е обичайно повишен. Важно обаче е откъде идват калориите. Ако детето приема празни калории от храни като пици, чипс, хамбургери и безалкохолни напитки, които са бедни на хранителни вещества, това може да доведе до затлъстяване и до нарушаване на пълноценното развитие на младия организъм, което го прави изтощен и непълноценен.

Хранителният режим трябва да е богат на полезна енергия от сложни въглехидрати, полиненаситени мазнини и протеини, храна, богата на витамини, минерали и микронутриенти, необходими за бързия растеж и промените в тялото, настъпващи през този период.

 

Колко пъти дневно трябва да се храни детето в тази възраст?

Хубаво е както възрастните, така и децата в тази възраст да се хранят 4 до 5 пъти дневно. Три основни яденета – закуска, обяд и вечеря, и две междинни –  сутрешна и следобедна закуска. Порциите е хубаво да бъдат умерени. Храненията да са разнообразни и богати на хранителни вещества – белтък, ненаситени мастни киселини и сложни въглехидрати. Всяко хранене трябва да съдържа пресни плодове и зеленчуци.

От друга страна, е хубаво да се ограничат консервираните храни, колбасите, пакетираните храни и безалкохолните напитки, тъй като съдържат консерванти, захари, много сол и наситени мазнини, които не са полезни.

Важно е да се отбележи, че бавното хранене подпомага храносмилането и ускорява чувството за ситост.

Водата е важна част от тялото. Трябва да научим детето да пие поне 2-3 литра вода дневно.

 

Подходящи ли са диетите?

Храненето на тази възраст с оглед засиления растеж трябва да е разнообразно и пълноценно. Здравословният начин на живот и хранене намалява възможността от дефицити на важни витамини и нутриенти. С оглед това е погрешно при децата да се прилагат диети.

Диетите, ограничаващи определени групи храни, нарушават правилното развитие на детето и може да доведат до състояния на депресия, нерядко срещана в тийнейджърската възраст, и до нарушения в храненето като анорексия и булимия.

 

Богатите на калций храни допринасят за изграждането на силна опорно-двигателна система и намаляват риска от остеопороза в зряла възраст. Липсата на желязо води до анемия с последици като умора, намалена концентрация, дори изоставане в умственото развитие и психични разстройства.