EN
Back to top hospitalsofiamed.bg

10 стъпки как да накараме нашия тийн да се храни здравословно

10 стъпки как да накараме нашия тийн да се храни здравословно 10 стъпки как да накараме нашия тийн да се храни здравословно 10 стъпки как да накараме нашия тийн да се храни здравословно
10 стъпки как да накараме нашия тийн да се храни здравословно

Джънкфууд, пакетирани храни, газирани напитки, пици, чипс, бургери и дюнери – няма как да отречем, че това са любимите храни на почти всеки тийнейджър. Супите, готвените ястия, плодовете и зеленчуците малко по малко остават някак на заден план. Има ли обаче начин да накараме нашия тийн да се храни здравословно? По темата  разговаряме с д-р Елени Пападопулу, педиатър и детски гастроентеролог от „Софиямед“.


www.myteen.bg

10.7.2022

 

За да може да накараме децата в тази все още крехка възраст да се хранят здравословно, трябва ние като родители да се храним по този начин и да даваме личен пример, не само съвети с думи. Създадените от ранна детска възраст навици също помагат, но не бива да разчитаме само на тях, трябва да продължим да съветваме и напътстваме децата и в тийнейджърския период. Възрастта е деликатна, отношението ни към децата също трябва да бъде такова. Не бива да правим коментари, които могат обидят детето-тийнейджър, особено пред други хора. В тази възраст децата са емоционални, бързо избухливи и раними, което може да доведе и до храносмилателни разстройства. Затова трябва да им дадем шанс и да ги изслушаме, за да разберем дали има и какъв е проблемът, така че да може да помогнем като родители. На първо време ето какво можем да направим в няколко стъпки:

 

  1. Постарайте се вкъщи винаги да има пресни плодове и зеленчуци. Разбира се, те трябва да са съобразени и с предпочитанията на детето.
  2. Задължително осигурете готвена храна и винаги я комбинирайте със салата.
  3. Желателно е всички от семейството да се хранят заедно на масата.
  4. Всички имаме любими храни. Постарайте се да разберете кои са те за вашето дете и му ги предлагайте по-често.
  5. Ако детето отказва определени групи храни – най-често това са леща, боб и други варива, опитайте да ги предлагате в различни форми – крем супа, комбинирани със салата, спагети и други тестени изделия, които често са любима храна на децата.
  6. Позволете на децата да участват в процеса на избор на менюто, на приготвянето на храната и сервирането.
  7. Старайте се всяка сутрин да предлагате закуска, като за предпочитане е тя да включва сложни въглехидрати и пресни плодове за незабавна и дългосрочна енергия, така че по-рядко да се налага детето да се купува пакетирани храни или бързи закуски.
  8. Не забравяйте, че на тази възраст детето прекарва по-голямата част от деня си навън, съответно проучете какви са възможностите за хранене около училището. Много често при наличие на „лавка“ в района на училището, там се предлагат основно пакетирани храни, снаксове и безалкохолни напитки, богати на наситени мазнини, захар и сол и с ниско съдържание на фибри и хранителни вещества.
  9. Ако около училището няма място, откъдето детето да си осигури здравословна и пълноценна храна, хубаво е да си носи такава от вкъщи – нещо компактно и високоенергийно като ядки, домашно приготвени бързи закуски и др.
  10. Помнете, че храненето на тийнейджърите се сформира от навиците, създадени още в ранна детска възраст, и че родителите имат за задача да запазят здравословните практики през годините, а също така самите те да дават добър пример.